Stor konsumtion av mejeriprodukter för lindring av PMS och ett annat sätt att få i sig kalcium

Jag har ibland känt att jag skulle kunna äta hur mycket mejeriprodukter som helst. Inte mjölk, för om jag dricker ett glas mjölk får jag ont i magen. Men yoghurt, fil, kvarg, keso, grädde… Creme fraiche har jag undvikit, men de gånger jag ätit det i remouladsås på förskolan har jag även då kunnat äta hur mycket som helst av det. Medan andra kämpar med socker och vete har jag varit nästintill beroende av mejeriprodukter. Jag kan äta en ordentlig måltid med fullvärdigt protein och bli helt mätt, men ändå kännas att det saknas något för att det inte innehåller någon turkisk yoghurt eller keso. Jag har funderat en del på om det verkligen är så hälsosamt för mig med mejeriprodukter eller inte. Samtidigt har jag tänkt att jag inte behöver något mer att noja över och därför fortsatt med mejeriprodukter. Jag märker dessutom inte av några problem i magen av mejeriprodukter. Inte sedan jag slutade vara vegan, konstigt nog, för innan jag slutade med mejeriprodukter kunde jag få väldigt ont i magen av yoghurt och andra mejeriprodukter. Men efter ett uppehåll på några år gick det alldeles utmärkt, trots att många börjar smälta laktos sämre när de börjar igen efter ett uppehåll.

Nå. Till slut kom jag fram till att mejeriprodukter varken är bra eller dåligt. Eller så är det både och. Det har både positiva och negativa aspekter. B-vitaminerna och kalciumet är positiva aspekter av det. När jag drog ner på mjölkprodukter i gymnasiet blev jag deprimerad och började skaka. Prover hos doktorn visade B12-brist. Jag ser det fortfarande som en av de värsta perioderna i mitt liv och har därför fått stor respekt för olika brister på vitaminer och mineraler, i synnerhet B12 som främst finns i fisk, kött, ägg, skaldjur och mjölkprodukter men knappt alls i växtbaserad mat.

Senaste halvåret har jag ätit mer vegetariskt än kött, men har tänkt att jag ändå helst inte äter veganskt. Jag har inte velat vara utan mina mjölkprodukter, samtidigt som jag känt att jag kanske inte borde äta så mycket av det.

När jag kände mig okej med mjölk kom jag på att det kanske var just på grund av att mejeriprodukter är en av mina få källor till kalcium som jag kan sleva i mig så stora mängder mjölkprodukter. Jag har i perioder haft väldigt svår PMS med extrema humörsvängningar. Jag har testat några tabletter från hälsokosten med pollen, sjukt dyra ayurvediska tabletter med kanel och snäckskal som man skulle äta fyra om dagen av, ätit ayurvediskt för att balansera vata, mediterat, suttit med varmvattenflaskor på magen varje kväll, tränat mindre, druckit ayurvediskt te och en massa annat, men ingenting har fungerat lika bra som kalcium. 1000-1500 mg kalcium varje dag och humörsvängningarna jämnades ut. Det finns flera studier som visar på samband mellan kalcium och reducerad PMS och den här artikeln hävdar att kalcium kan vara den bästa hjälpen mot PMS. Att sluta med mejeriprodukter när det är min enda källa till kalcium vore därmed idiotiskt. Men vad skulle hända med mina begär efter mejeriprodukter om jag såg till att få i mig kalcium på annat vis?

20140518_145320

pH-kalk är ett pulver med kalcium och magnesium som används för att balansera pH-balansen i kroppen. Det rekommenderas att ta en stund innan maten eller några timmar efter för att maten inte ska påverka den basiska sammansättningen. Om jag tar pH-kalken med endast vatten blir jag illamående tills jag äter något, hur mycket vatten jag än sköljer ner det med. Jag blandar det därför i gröten eller yoghurten och struntar i att min kropps pH-balans inte blir ett dugg mer basisk, för pH-Kalk är ett av de billigaste sätten att få i sig kalcium och dessutom ska kroppen visst ta upp kalciumet lättare än vid exempelvis tabletter. Jag gillar det också för att det även innehåller magnesium. Jag har inte ätit det på ett tag eftersom jag aldrig köpte nytt när det tog slut. Så igår köpte jag pH-kalk och blandade i lite yoghurt. Sedan dess har jag varit helt ointresserad av mjölkprodukter och börjat titta efter alternativ. Efter år av ätstörningar aktar jag mig för att att förbjuda något, även om jag utesluter gluten för att jag får hjärtklappning, halsbränna, och andra problem med magen av det. Men nu är jag väldigt öppen för att byta ut det mesta av mejeriprodukterna jag konsumerar mot mjölkfria.

Det har bara gått en dag sedan jag började med pH-kalk förvisso, så det är väl för tidigt att dra några slutsatser än så länge. Men varför inte, det låter ju mycket troligt att det var kalciumet mjölkbegäret hängde på.

3 tankar på “Stor konsumtion av mejeriprodukter för lindring av PMS och ett annat sätt att få i sig kalcium

  1. Intressant!! Jag vill gärna höra fortsättningen på hur det går!
    Jag ÄLSKAR mjölk och mjölkprodukter, men försöker att olika anledningar att dra ner… Vilket känns som en näst intill omöjlig uppgift! PH-kalk har jag hört massa gott om , så jag kanske skulle ta och prova jag med… Tack för tipset!
    Kram!

  2. Jag är så glad att jag hittat till blogg! Det är så skönt när man går runt och nojar och funderar på något och sedan upptäcker att någon annan tänkt på samma sak! Jag har också ätit en massa mejeriprodukter, kvarg till gröten, kvarg till mellanmål, fil efter träning och så keso eller kvargsås till lunch och middag. Det har gett mig lite dåligt samvete, dels pga mättat fett, dels för att kalcium försämrar järnupptaget och mitt järnvärde är för lågt. Jag har motiverat intaget med att mycket kalcium är bra för benbildning, jag har gått med en fraktur som inte vill läka. Men jag äter ett tillskott av kalcium/ vit D och tack vare det kommer jag upp i RDI. För mig är det som funkar bäst att ersätta den kalla såsen med något annat, favoriten just nu är ärtcreme. Jag mixar helt enkelt ärtor med en skvätt vatten.
    Det kan vara så svårt att veta hur mycket man ska lägga ner på att förändra ett beteende, som du skriver är det ju knappast mer regler vi behöver och det finns ju trots allt värre saker än mejeriprodukter tänker jag. Men det tåls att tänka på. Intressant läsning verkligen! Tack för det!:-)

    • Hej Frida! Vad roligt att du hittat hit! Ärtcreme är så himla gott! Brukar mixa ärtor med mynta, citron, salt och salt och peppar! Det är ju faktiskt till och med godare än såser på mejeriprodukter tycker jag!

      Jag tror på att tillåta sig allt så märker man känner och inte känner för att äta. Så försöker jag göra nu.

      Tack själv för din kommentar! 🙂

Lämna en kommentar